12 praktiske tips til at holde leddene sunde

Hvad kan du gøre for at holde leddene sunde? Vi har sammensat 12 tips til, hvad du kan gøre på egen hånd for at holde dine led sunde og hvad du kan gøre for at få mest muligt ud af dit kosttilskud.

Læs også: sådan reducerer du dine led- og muskelsmerter

1. Hold dig i bevægelse

Bevæg dine led så ofte som muligt – uanset om du er hjemme, på arbejde eller andre steder. Det er et velkendt faktum, at jo mere du bevæger dig, jo blødere vil dine muskler og led føles.

Skift din siddestilling ofte, når du arbejder eller ser tv. Tag pauser, når du er på arbejde, bevæg dig væk fra skrivebordet og tag en kort gåtur rundt i kontorlokalet.

2. Brug beskyttelse

Træner du sport eller fitness? I situationer, hvor leddene udsættes for stor belastning, vil risikoen for skade altid øges. Derfor kan det være en god ide at støtte dine knæ og ankler med ekstern beskyttelse, når du deltager i fysisk aktivitet.

Ankel-, knæ- og albuebeskyttere kan bidrage til at lindre ømme led under alt fra holdsport til tennis og golf, eller en løbetur på et hårdt underlag.

3. Kom i form

Ekstra kilo på kroppen kan føre til en belastning på leddene. Jo mere du vejer, jo mere skal kroppen bære. Derfor kan det være en god idé for overvægtige at tabe sig nogle kilo for at reducere belastningen på ryg, hofter og knæ, og reducere risikoen for bruskskader.

Tommelfingerreglen er at for hver kilo du taber dig vil du reducere presset på dine knæ med om cirka fire kilo.

Læs også: Føl dig yngre med sunde muskler og led

4. Udstrækning

Udstrækning betragtes af gigteksperter som en af ​​de vigtigste foranstaltninger, man kan tage. Det er selvfølgelig bedst at udstrække sig en gang om dagen, men hvis det er svært, anbefales det at gøre det mindst tre gange om ugen – og hver gang du træner.

Det er vigtigt ikke at strække kolde muskler. Løs altid led og ledbånd op med en let opvarmning, inden du udfører strækøvelser.

5. Low impact træning

Du behøver ikke altid at køre dig selv ud for at drage fordel af træningen. low impact træning som at gå, svømme eller cykle er god træning for dine led.

Styrketræning med lette vægte er et andet godt alternativ. Lider du af led-gigt bør du dog konsultere med din læge før du inkluderer styrketræning i dit program.

6. Styrk musklerne

Ved at styrke musklerne omkring udsatte led kan du reducere stress på disse led betydeligt. Forskning har vist, at svage lårmuskler øger risikoen for at udvikle slidgigt.

Det er også umagen værd at undgå repeterende, hurtige bevægelser i de berørte led så ofte som muligt.

7. Ikke glem core muskulaturen

Husk å inkludere øvelser som styrker kjernemuskulaturen din (mage, rygg og hofter) i treningsprogrammet ditt.

En god kjernemuskulatur bidrar til en bedre balanse, og en bedre balanse betyr en lavere sannsynlighet for fall og andre hendelser som kan føre til alvorlige skader i leddene dine.

8. Kend dine egne grænser

Smertetærskel og fysiske begrænsninger er en individuel faktor, og det er vigtigt at kende dine egne grænser. Det er ret almindeligt, at musklerne er følelsesløse og stive efter en træning, men hvis denne følelsesløshed varer i mere end 48 timer, kan det være et tegn på, at du træner for hårdt og lægger for meget pres på dine led.

Tag det med ro, og juster den næste træning for at undgå unødvendige skader.

9. Få rigeligt med omega-3

Ved at spise fisk som laks, ørred og makrel vil du få gode omega-3-fedtsyrer med DHA og EPA som bidrager til at opretholde et normalt blodtryk, hjertets normale funktion og opretholde normal hjernefunktion.

Et nemt alternativ er at få omega-3 gennem kosttilskud. Polarkrill er et af de ledende produkter på markedet, og indeholder udover omega-3 rigeligt med antioxidanter, samt den daglige anbefalede dosis vitamin D.

10. Få nok calcium og vitamin D

For at varetage en stærk knoglebygning er det vigtigt at du får nok kalsium og vitamin D. Mejeriprodukter er en god kilde til calcium, og mange af dem er i dag også tilsat vitamin D. En anden god kilde til disse næringsstoffer er grønne blad grønsager som broccoli og grønkål.

Hvis du ikke nok calcium og Vitamin D gennom kosten kan et kosttilskud være en god løsning.

11. Hav en god kropsholdning

En god kropsholdning beskytter alle led fra nakke til knæ. Stå og sid ret i ryggen, og føl dig fri til at lave øvelser for at forbedre din kropsholdning.

Hurtig gang og svømning er to gode øvelser, der kan hjælpe med at forbedre din kropsholdning.

12. Vær altid opmærksom på dine led

De fleste mennesker har hørt, at du skal være forsigtig med at løfte med benene, hvis du skal løfte tungt, men det kan være en god ide at være opmærksom på, hvor meget leddene også er belastet til hverdagsopgaver såsom at bære en indkøbspose.

Læg vægten på dine arme fremfor end dine hænder, når du bærer. Her har du større muskler, og vægten vil derfor anstrenge dine led i langt mindre grad.

Fysisk aktivitet fører til sunde led

Så er vi i vejs ende i denne liste over tips. Du kendte sandsynligvis mange af dem i forvejen, men vi håber, du kan tage nogle af disse tips ind i hverdagen.

Helt til sidst: Husk at tage godt vare på din krop!

Det vil føre til en højere livskvalitet og en bedre hverdag – også i senere livsfaser. Hvis du kun tager et punkt fra denne artikel, håber vi, at det er, at fysisk aktivitet er alfa og omega for at holde dine led sunde og gode!

Flex5x er et kosttilskud udviklet til muskler og led.

I Flex5x har vi kombineret nogle af naturens mest kraftfulde aktive ingredienser. Produktet er optimalt afbalanceret med vitamin K2, vitamin D3, vitamin C, kollagen type II, boswellia serrata, zink og gurkemeje. Hovedopgaven for K2 er at transportere calcium fra blodkarrene til skelettet, og på denne måde hjælper det med at opretholde normale knogler – noget der kan forhindre osteoporose. D-vitamin hjælper med at opretholde normale knogler og opretholder normal muskelfunktion. C-vitamin bidrager til normal kollagendannelse, hvilket er vigtigt for den normale funktion af knogler og brusk.

Prøv FLEX5X gratis i 60 dage

Du betaler kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Du bestiller ikke noget endnu.