Hvorfor er fysisk aktivitet så vigtig? 

Der er ikke meget, der har en god effekt på helbredet, som at blive involveret i fysisk aktivitet. Og det tager ikke mange minutter med regelmæssig fysisk aktivitet at høste fordelene.

Mere overskud. Reduceret stress. Øget muskelstyrke. Bedre humør. Bedre fysisk og mental sundhed.

Fysisk aktivitet giver dig en række sundhedsmæssige fordele, og i denne artikel kan du læse 5 gode grunde til at komme i gang med træning, hvis du ikke allerede er fysisk aktiv.

Forhåbentlig vil denne liste motivere dig, selvom du er generet af muskel- og ledgener:

Træning kan ganske enkelt gøre dine led bedre!

1. Fysisk aktivitet giver bedre humør

Motion kan ikke kun give dig mere energi, det kan også løfte dit humør. Undersøgelser viser, at fysisk aktivitet kan modvirke depression, blandt andet som følge af øgede mængder af hormonerne serotonin og noradrenalin.

Når du bruger kroppen aktivt, øges kroppens lager af endorfiner også, et peptid der virker lidt som vores naturlige morfin.vores naturlige morfin. 

Døjer du med muskler og led, der ikke er på toppen, kan træning reducere dit ubehag.

Faktisk er det lige meget, hvor intens træningen er for effekten på dit humør – du får effekten uanset træningens intensitet.

For eksempel en anmeldelse af 19 undersøgelser om, at de, der holdt op med at træne, oplevede et dalende humør efter kun få ugers ophold.

Og har du en tendens til at “mærke det i gigten”, skal du vide, at både muskler og led har en god effekt af træning.

2. Godt for muskler og led

Motion er vigtigt for både muskler og skelet. Når du træner styrke, hjælper du kroppen med at frigive hormoner, der får musklerne til at optage aminosyrer. Det giver musklerne mulighed for at vokse og reducerer risikoen for muskelsvind.

Gode ​​muskler er også gode til at stabilisere leddene i din krop.

Det er ikke ualmindeligt, at vi mister både muskelmasse og ledbevægelighed, når vi bliver ældre. Det gør os mere sårbare over for skader. Med regelmæssig fysisk aktivitet reducerer muskeltab og vedligeholder dine muskler.

Nogle undersøgelser tyder på, at træning med høj intensitet (såsom løb) kan bidrager med at styrke led og muskler, i højere grad end aktiviteter som svømning og cykling.

Hvis dit mål er at tabe et par ekstra kilo, har træning ikke mindst den åbenlyse effekt, at du kan tabe dig.

3. Træning for vægttab

Studier har vist, at der er en sammenhæng mellem vægtøgning, fedme og inaktivitet.

For at forstå sammenhængen mellem træning og energiforbrug er det vigtigt at forstå, hvordan vores stofskifte fungerer. Et lavere stofskifte vil få kroppen til at operere på et lavere “gear”, end hvis du har et højere stofskifte.

Det, der sker, når du taber dig, er, at det reducerede kalorieindtag vil have en effekt ved at sænke dit stofskifte. Dette kan igen forsinke vægttab.

Men træning har den effekt at øge vores stofskifte. Dette giver dig mulighed for at forbrænde flere kalorier og gøre det nemmere at tabe dig.

Derudover har studier vist, at det at kombinere aerob træning med styrketræning, bidrager til yderligere vægttab og mere muskelmasse. Dette er vigtigt for at holde vægten over tid!

Hvorfor er trening så viktig
Ifølge undersøgelser er det lige meget, hvor hårdt du træner. En kort gåtur med hunden kan give humøret et hurtigt boost.

4. Træning giver mere overskud og energi

Når du kommer i gang med regelmæssig motion, vil du mærke positive effekter såsom mere overskud og energi.

I en undersøgelse, der forløb over 6 uger, viste det sig, at træning mindsker følelsen af ​​træthed. træning reducerer følelsen af træthed.

Det er især aerob træning, der har denne effekt på kroppen, såsom cykling, løb og svømning. Det er alle aktiviteter, der fremskynder pulsen og vejrtrækningen.

Ikke mindst motion har en fremragende effekt på vores hjerte og lunger. Aerob træning styrker det kardiovaskulære system og giver bedre lungesundhed, hvilket i sig selv er godt for dit energiniveau.

Når du er mere fysisk aktiv, skal hjertet pumpe mere blod og føre ilt ud til de aktive muskelgrupper.

Over tid hjælper aerob træning med at øge din lungekapacitet, og du skal bruge mindre energi til at udføre de samme aktiviteter. Dette er også en af ​​grundene til, at du bliver mindre åndenød under hårde sessioner, efterhånden som du kommer i bedre form.

5. Bedre hjerne og hukommelse

Selv hjernen nyder at træne! Det skyldes, at den øgede puls under fysisk aktivitet øger blod- og ilttilførslen til hjernen.

Derudover kan motion stimulere produktionen af hormoner, der øger væksten af ​​nerveceller i hjernen.

Ikke mindst ser man, at hippocampus vokser i størrelse ved regelmæssig fysisk aktivitet, hvilket kan give bedre mental funktion for ældre.

Hold din krop i bevægelse med Flex5x

Flex5x er et norskudviklet kosttilskud til nordiske forhold, som indeholder vitamin K2, vitamin C og vitamin D, som er godt for muskler og led. Vitamin K2 hjælper med at opretholde normale knogler. D-vitamin hjælper også med at opretholde normale knogler og muskelfunktion. C-vitamin bidrager til normal kollagendannelse, hvilket er vigtigt for knoglernes normale funktion. Boswellia serrata kan bidrage til behagelige led. Mangan kan hjælpe med at opretholde stærke knogler.

Flex5x er videnskabeligt udviklet i overensstemmelse med strenge kvalitetskrav, og produceret efter retningslinjer fra EU’s Good Manufacturing Practice.

Prøv FLEX5X i 60 dage

50% rabat – kun kr 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.