Vigtigt om kollagentilskud og led

Hvilken type kollagen skal du vælge? Og skal du tage kollagentilskud før eller efter at have spist? Her får du alt hvad du behøver at vide, når du vælger kollagen til dine led.

I dag får du kollagen både i pulver- og kapselform, og oftest er kollagen fra kvæg og marine kilder. Ikke underligt, at det kan være svært at holde styr på.

I denne artikel ser vi på, hvad kollagen er, og hvordan du helst skal tage et kollagentilskud for at optimere optagelsen i kroppen.

Hvad er kollagen?

Kollagen er det protein, vi har mest af i kroppen. I alt udgør det cirka 25 procent af den samlede proteinmasse. Du finder kollagen i knogler, brusk, hud og sener.

Se gerne kollagen som stilladset, der holder vores krop sammen.

Problemet er, at kollagenproduktionen falder, når vi bliver ældre. Og da vi har brug for kollagen for at opretholde sunde led og elastisk hud, vælger mange at spise et kollagentilskud.

Brug af kollagentilskud til led

Der er flere typer kollagen, og de består alle af forskellige peptider eller aminosyrer, der ekstraheres fra kvæg eller marine kilder.

Når du vælger kosttilskud, er der to forskellige former for kollagen, enten i form af udatureret kollagen eller hydrolyseret kollagen.

Mens udenatureret kollagen type 2 er kollagen i sin rene biologiske form, nedbrydes hydrolyseret kollagen i mindre peptidmolekyler.

Udenatureret kollagen er den type, vi bruger i Flex5x. At vi vælger at bruge unaturligt kollagen, betyder, at du får et kollagen, hvor råvaren ikke er kemisk forarbejdet.

Læs også: Dette må du vide før du vælger kollagen

Det er kollagen type to, som du finder i alt ledbrusk, og som giver os mulighed for at bevæge os let og frit. Denne form for kollagen består af tre lange kæder af aminosyrer, der er forbundet med et fibernet.

Hvornår på dagen skal du tage kollagentilskud?

Nogle vil hævde, at det er bedst at tage kollagen om morgenen på tom mave for at optimere absorptionen.

Årsagen er, at du har brug for mavesyre til at fordøje proteiner, og hvis du tager kollagen på tom mave, bliver det også lettere at nedbryde kollagen.

Andre mener, at det er bedst at tage tilskuddet om natten, så kroppen har masser af tid til at optage kollagen, mens du sover.

Men det bedste er at tage kollagentilskuddet på tom mave før frokost.

Kollagen + C-vitamin 

Uanset hvornår på dagen du tager kollagentilskuddet, er det vigtigt, at du kombinerer med C -vitamin for at optimere din absorption:

  • C -vitamin bidrager til normal kollagendannelse, hvilket er vigtigt for bruskens normale funktion

For eksempel indeholder Flex5x både type II -kollagen og C -vitamin for den bedst mulige absorption.

Uden C -vitamin vil der ikke være nogen kollagenproduktion i kroppen.

Flex5X er en kilde til kollagen 2

Flex5X indeholder 40 mg udenatureret kollagen II, ud over boswellia serrata, gurkemeje, vitamin K2, D og C. K2 hjælper med at opretholde normale knogler, D -vitamin hjælper med at opretholde normal muskelfunktion og C -vitamin bidrager til normal kollagendannelse, hvilket er vigtigt for knoglernes normale funktion.

Prøv FLEX5X gratis i 60 dage

Du betaler kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Du bestiller ikke noget endnu.